In Nederland gebruiken 13,7 miljoen sociale media, waarvan 6,6 miljoen mensen Instagram gebruiken. Instagram blijft groeien en daarom is het erg belangrijk om dit medium ook voor jouw bedrijf in te zetten. Instagram is een ideaal medium om nieuwe klanten te bereiken of om juist een hechtere band op te bouwen met je bestaande klanten. Hieronder hebben we 10 Instagram tips voor bedrijven opgesomd zodat jij het maximale kan halen uit jouw Instagram gebruik.
1. Een makersaccount op Instagram
Deze eerste tip is misschien voor de hand liggend maar wel erg belangrijk. Je kunt via de instelling van je account gemakkelijk overschakelen naar een makersaccount op Instagram. Dit geeft je toegang tot een hele hoop handige functies zodat je nog meer uit jouw Instagram profiel kan halen. Zo krijg je met een bedrijfsprofiel toegang tot advertenties en krijg je meer inzicht in statistieken.
2. Professionele foto’s
De tweede zakelijke Instagram tip voor bedrijven gaat om het gebruiken van foto’s. Het gebruiken van goede professionele foto’s is heel belangrijk wanneer je meer bereik wil creëren. Het beste kun je foto’s maken met daglicht en een rustige achtergrond. Een drukke achtergrond kan namelijk al snel zorgen voor een foto die rommelig oogt. Daarnaast is het belangrijk dat alle foto’s op je Instagram pagina goed bij elkaar passen, dit zorgt er namelijk voor dat je volgers jouw foto’s gaan herkennen.
3. Consistentie
Nu je professionele foto’s hebt gemaakt is het van belang dat je makersaccount op Instagram een geheel wordt. Zorg ervoor dat je een duidelijke huisstijl doorvoert in jouw Instagram profiel. Wil jij een logo plaatsen in een foto die je plaatst? Zorg er dan voor dat je dit bij elke foto op dezelfde manier doet. Gebruik daarnaast altijd dezelfde kleuren zodat jouw volgers dit gaan herkennen.
4. Hashtags
Een van de andere Instagram zakelijk tips voor bedrijven is het gebruiken van hashtags. Met een hashtag kun je kort aangeven waar je post over gaat. Wanneer mensen zoeken op een bepaalde hashtag kunnen zij bij jouw Instagram post belanden. Je kunt door middel van hashtags dus mensen bereiken die jou nog niet volgen. Probeer alleen de belangrijkste hashtags te gebruiken want te veel hashtags kan weer zorgen voor een rommelige uitstraling van jouw Instagram post.
5. Instagram Reels
Reels is een nieuwere functie van Instagram. Het kan erg effectief zijn bij het bereiken van nieuwe klanten, terwijl nog te weinig bedrijven hier gebruik van maken. Met reels maak je gebruik van korte videografie content. Reels maakt het mogelijk om een video van maximaal 30 seconden te maken met allerlei leuke effecten zoals tekst, muziek, en filters. Het voordeel van Reels ten opzichte van een normale post is dat je ook mensen kunt bereiken die jouw Instagram pagina nog niet volgen. Om een zo groot mogelijk bereik te hebben met jouw reel is het belangrijk dat je in speelt op trends van dat moment, zoals bepaalde soorten filmpjes en liedjes. Wanneer je even door een aantal reels scrolt van anderen heb je al snel door wat de trends zijn. Als jij als bedrijf ook inspeelt op deze trends is de kans groter dat jouw reel veel bereik zal hebben. Een van de belangrijkste Instagram zakelijk tips.
6. Advertenties
Adverteren is misschien wel de belangrijkste van alle Instagram zakelijk tips voor bedrijven. Adverteren op Instagram is namelijk de beste manier om potentiële klanten te bereiken die jouw bedrijf nog niet kennen. Het is dus eigenlijk de beste manier om jouw naamsbekendheid te vergroten. Je kunt advertenties namelijk heel specifiek focussen op een bepaalde doelgroep via jouw makersaccount op Instagram. Zo kun je bijvoorbeeld de leeftijd, woonplaats en specifieke interesses instellen zodat jouw Instagram bericht precies bij de doelgroep terecht komt waar hij voor bedoeld is. Je kunt op Instagram foto’s, video’s of stories adverteren. Maar kost dit dan niet bakken met geld? Nee, dat hoeft helemaal niet. Zelfs met een kleiner budget kun je een aardig groot bereik krijgen met een advertentie. Adverteren is dus een geschikte optie voor elk budget. Maakt jouw organisatie dus nog geen gebruik van Instagram advertenties? Begin er dan zo snel mogelijk mee!
7. Interactie
Een van de andere zakelijke Instagram tips gaat om interactie aangaan met jouw klanten. Het is belangrijk voor jouw bedrijf om persoonlijk contact te houden met je volgers. Door te praten met je klanten kun je een band opbouwen en blijven ze trouw aan jouw merk. Een voorbeeld hiervan is door een vraag te stellen aan volgers in de beschrijving van je Instagram bericht. Hierdoor gaan meer mensen reageren op je Instagram post. Dan is het vooral belangrijk om te reageren met jouw makersaccount op Instagram op de reacties van jouw volgers zodat je echt een band met ze op kunt bouwen.
8. Instagram story hoogtepunten op je Instagram makersaccount
Instagram stories zijn maar voor 24 uur zichtbaar voor je volgers. Maar met de hoogtepunten functie kun je stories langer beschikbaar maken en categoriseren naar thema’s die jij belangrijk vindt. Zo kun je bijvoorbeeld een hoogtepunt aanmaken met ‘the office’ waarin je alle stories plaatst die gaan over een kijkje achter de schermen op het kantoor. Op deze manier kunnen volgers dus heel makkelijk alle stories vinden die over een bepaald onderwerp gaan.
9. Analyseer statistieken
Meten is weten. Een van de grootste voordelen aan een makersaccount op Instagram is dat je toegang krijgt tot uitgebreide statistieken van jouw Instagram profiel. Je kunt per post precies zien hoe groot het bereik is. Hierdoor kun je dus zien wat voor soort berichten het goed doen en welke niet. Zie je bijvoorbeeld dat vooral video’s het goed doen op jouw account? Ga dan vooral door met het plaatsen van veel video content. Zo krijg je meer volgers op Instagram als bedrijf. Zorg er dus voor dat je goed de statistieken bij houdt.
10. Blijf actief
De laatste Instagram zakelijk tip die we mee willen geven is zeker niet de minst belangrijke. Het is belangrijk als bedrijf om consistent berichten te plaatsten op jouw Instagram kanaal. Wanneer je een lange tijd niks van je laat horen is de kans groot dat jouw volgers je gaan vergeten. Regelmatig posten is de sleutel tot succes wanneer je jouw volgers tevreden wil houden of juist nieuwe volgers aan wil trekken. Het is dan niet de bedoeling dat je in een keer heel veel foto’s plaatst en vervolgens weer een tijd niks van je laat horen. Verspreidt je berichten goed over een bepaalde tijd. Je volgers zullen dan automatisch meer gaan uitkijken naar jouw posts. Maar hoe vaak is ‘regelmatig’ posten dan? Wanneer je het optimale uit jouw Instagram account wil halen kun je het beste 1 of 2 keer per dag een bericht plaatsen. Als je dat niet redt, zorg er dan voor dat het in ieder geval een aantal vaste dagen in de week zijn. Via je statistieken kun je zien wanneer de beste tijd is om te posten op Instagram.
Veelgestelde vragen over makersaccount op Instagram
Welke Instagram zakelijk tips zijn het belangrijkste?
Als je een makersaccount op Instagram hebt, wil je het liefst ook succesvol zijn. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er een paar tips waar je het beste mee aan de slag kunt. Gebruik professionele foto’s, post consistent, gebruik hashtags en maak gebruik van advertenties.
Wat is het voordeel van een makersaccount op Instagram?
Als je een bedrijf hebt dat je graag op Instagram wil featuren, doe je er goed aan je profiel over te zetten naar een makersaccount. Zo is een van de Instagram zakelijk tips die je het beste kunt opvolgen, het gebruiken van je profielstatistieken. Hiermee kun je goed kijken wanneer je volgers het actiefst zijn, of je posts goed zijn bekeken en in de gaten houden hoe je voortgang gaat. Je wil tenslotte blijven groeien met je makersaccount op Instagram.