Als je een nieuwe website hebt laten bouwen, dan wil je natuurlijk ook dat je website bezoekers krijgt. Deze komen natuurlijk niet zomaar op je website terecht. Wij hebben verschillende tips voor je op een rijtje gezet waarmee jij aan de slag kunt gaan om je nieuwe website te promoten. Het is natuurlijk zonde als bijna niemand jouw nieuwe website ziet!
1. Vermeld je website overal
Om te beginnen kun je er zelf al heel gemakkelijk voor zorgen dat mensen weten wat de naam van je website is. Zet de link naar je website dus op alle visitekaartjes, briefpapier, in de e-mailhandtekening, brochures, bedrijfswagens, social media etc. Dit is de eerste stap naar nieuwe bezoekers op je website.
2. Start een blog
Een blog is een leuke en makkelijke manier van content om je website up-to-date te houden en op lange termijn bezoekers naar je websites te trekken. Je kunt hier informatieve teksten in delen, maar ook vermakelijke teksten zijn mogelijk. Voor ieder bedrijf zal een blog een andere invalshoek hebben. Voor je vindbaarheid op Google is het belangrijk dat je veel teksten en afbeeldingen op je website hebt staan. Hierdoor word je dus makkelijker gevonden binnen de zoekresultaten en zullen meer bezoekers op jouw website verschijnen. Google ziet namelijk dat jouw website actief is en daardoor kun je hoger gevonden worden op dat zoekwoord. Iedere blog is een nieuwe kans om gevonden te worden in Google.
3. Zet social media in
Door middel van een social media kanaal zorg je ervoor dat je bedrijf onder de aandacht wordt gebracht. Door hier consequent berichten op te plaatsen zul je volgers krijgen en hoe meer volgers, hoe groter de kans dat je website wordt bezocht. Ook is het natuurlijk mogelijk om je nieuwe website te promoten via social media. Dit kan bijvoorbeeld via Facebook en Instagram, maar ook via LinkedIn. Door middel van leuke foto’s en teksten kun je je volgers meenemen in jouw bedrijf.
4. Schrijf een nieuwsbrief
Een nieuwsbrief is een stukje tekst dat je via de mail verstuurt. Dit kan wekelijks, maandelijks of per kwartaal zijn. Door middel van een nieuwsbrief breng je de abonnees op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen of acties. Ook kun je er leuke weetjes delen of uitleggen wat je bedrijf allemaal doet. Doordat je een inschrijfformulier toevoegt op je website kun je nieuwe mailadressen verzamelen. Op die manier blijf je steeds nieuwe mensen benaderen. Tip! Voeg dus altijd een linkje toe naar je website aan de nieuwsbrief.
5. Scoor hoog in Google
Als je bezoekers op je website wilt krijgen zonder de inzet van social media kanalen en een nieuwsbrief, dan blijft Google eigenlijk je belangrijkste bron. Google is een belangrijk middel om meer bezoekers naar je website te trekken. 94% van de Nederlanders gebruikt Google als ze op zoek zijn naar iets op het internet. Mooie kans voor jou om hier gebruik van te maken! Hier lees je hoe je hoger in Google kunt komen en waarom jouw website mogelijk niet zichtbaar is in Google.
6. Zorg dat je website goed in elkaar zit
Als een bezoeker op zoek is naar informatie, dan wil de bezoeker deze informatie ook snel kunnen vinden. Wat één van de belangrijkste aspecten op een website is, is de mogelijkheid om contact op te nemen. De contactpagina moet altijd zichtbaar zijn en het is ook goed om op meerdere pagina’s een mailadres of contactformulier te plaatsen. Zo kan de (potentiële) klant direct contact opnemen als diegene vragen heeft. Daarnaast moet je er ook wel voor zorgen dat je website up-to-date is. Werk openingstijden bij als deze veranderen, zorg dat er geen spelfouten te zien zijn op je website en zorg ervoor dat alles logisch in elkaar zit. Wat een groot pluspunt is tegenwoordig is de vormgeving van je website. Daardoor kun je eruit springen ten opzichte van je concurrenten.
7. Laat andere websites naar je linken
Dit fenomeen heet linkbuilding. Dit is erg belangrijk als je wilt dat je website meer bezoekers krijgt. Hiervoor zoek je websites of pagina’s die jouw doelgroep aanspreekt. Neem contact op met de beheerder van de website en vraag of jullie links kunnen uitwisselen. Deze plaats je dan op je website. Wanneer je dit bij veel websites gedaan hebt, genereer je meer bezoekers. Ook vindt Google het fijn om te zien dat jouw website blijkbaar relevant is en het waard is om te bezoeken. Langzaam maar zeker zul je dan beter gevonden worden in Google.
Zoals je ziet is Google een grote speler als het gaat om nieuwe websitebezoekers aantrekken. Veel aspecten hebben hiermee te maken, maar dat is dus omdat veel mensen via Google de eerste stap zetten. Als jij daar bovenaan staat en jouw concurrenten staan onder je dan is de kans groot dat jouw website bezocht wordt. Heb je nog tips nodig hoe je deze stappen in werking kunt zetten of heb je onze hulp nodig? Wij helpen je graag om jouw website onder de aandacht te brengen!