Wees je concurrentie een stap voor of haal ze in door je vindbaarheid in Google te verbeteren. Een absolute must in het huidige tijdperk. De meeste consumenten en bedrijven rijden niet meer zomaar ergens naar toe. Ze beginnen de zoektocht veelal online door in Google te zoeken naar producten of diensten. Hier kunnen ze gemakkelijk bedrijven vergelijken, zich inlezen en ervaringen van anderen lezen.
Belangrijk dus… maar hoe kom ik hoog in Google?
Hierdoor kom je hoog in Google
Er zijn verschillende manieren om hoger in Google te komen. Één van die dingen is SEO (search engine optimization), oftewel zoekmachine optimalisatie. Met de juiste strategie groei je langzaam hoger in de organische, niet betaalde zoekresultaten van Google. Je kunt ook betaalde advertenties inzetten. Dit heet SEA (search engine advertising), hierbij koop je een advertentie om direct bovenaan de relevante zoekresultaten te staan. Op de korte termijn is SEA natuurlijk aantrekkelijk, maar zodra je stopt met betalen zijn je posities verdwenen. SEO werkt echter op lange termijn, waarbij je een positie en autoriteit opbouwt die blijvend voor bezoekers en klanten zal zorgen.
Beginnen met SEO
Voor veel mensen is SEO een lastig begrip, hoe pak je het nou eigenlijk aan? Eigenlijk bestaat het in de basis uit een aantal regels die je op iedere pagina van je website kunt toepassen.
- Begin met een zoekwoorden onderzoek om te kijken op welke termen jij met jouw bedrijf kunt scoren op Google. Via een zoekwoorden onderzoek ga je kijken waar jouw doelgroep op zoek naar is en op welke woorden ze zoeken. Dit kan via de Zoekwoordplanner in Google Adwords. Hier kun je zien op welke zoekwoorden veel gezocht wordt en of veel andere bedrijven op de woorden adverteren. De zoekwoorden die relatief veel gebruikt worden en een normale of lage concurrentiewaarde hebben, zijn interessant.
- Pagina’s schrijven gericht op de gevonden zoekwoorden. De kansrijke zoekwoorden die je gevonden hebt kun je nu gebruiken om pagina’s of een blog aan te wijden. Schrijf een waardevolle tekst die goed te lezen is en ook waarde bevat voor de lezer. Dit kan bijvoorbeeld het delen van bepaalde informatie zijn, iets uitleggen, etc. Zorg ervoor dat het niet te commercieel wordt, tenzij dit de enige mogelijkheid is bij het onderwerp.
- Tekst SEO vriendelijk maken. Vervolgens is het belangrijk dat je de pagina opbouwt volgens de richtlijnen van Google. Zorg dat het zoekwoord meerdere malen terugkomt in de tekst. Begin bij de titel, maak deze op als H1 en verwerk hierin het zoekwoord. Vervolgens kun je in subtitels en in de tekst het zoekwoord en/of synoniemen hiervan terug laten komen. Maar let op dat je dit niet overdrijft. De zoekwoorddichtheid of ‘keyphrase density’ (hoe vaak het zoekwoord terugkomt in de tekst) moet tussen de 0,5 en 2,5% zijn.
- Breng je tekst tot leven met media. Het gebruik van afbeeldingen, grafieken, video’s etc. maken je boodschap niet alleen duidelijker maar zorgt ook voor een betere score in Google. Door de titel en alt-tekst van je afbeelding in te stellen kun je ook hierin het zoekwoord verwerken. Zo ziet de crowler van Google (de robot die je pagina bezoekt en beoordeeld) ook dat het een relevante afbeelding is die past bij het onderwerp.
- Gebruik interne en externe links. Waar mogelijk is het goed om in de tekst door te linken naar andere pagina’s op jouw eigen website (interne links). Dit zorgt ervoor dat mensen langer blijven rondhangen op jouw website en dit heeft weer een positief effect op je ranking in Google. Daarnaast kun je ook linken naar relevante pagina’s op andere websites die aansluiten op het onderwerp (externe links). Dit verhoogt je autoriteit doordat je bepaalde informatie onderbouwt en het maakt je artikel waardevoller voor de lezer.
- Schrijf teksten van minimaal 300 woorden. Alhoewel 300 woorden ook wel echt aan de voorzichtige kant is. Je lezer en Google zien liever dat je er wat meer worden aan wijdt. De beste artikelen die hoog scoren in Google hebben vaak meer dan 1500 woorden. Bij een blog is dit zeker haalbaar, maar bij een verkooppagina is dit niet altijd gewenst.
- WordPress? Gebruik de Yoast plug-in. Zeker als je net begint met SEO kan het nogal overweldigend zijn. Gelukkig is er een hele gemakkelijke plug-in die je op weg helpt en je teksten controleert. Via deze plug-in kun je zien hoe je op alle onderdelen scoort en krijg je aanbevelingen over hoe je de tekst verder kunt optimaliseren.
De perfecte Google-snippet
Een Google-snippet zeg je? Ja, dat is de tekst die je ziet in de zoekresultaten. Een tekst-snippet bestaat uit drie elementen:
- SEO titel – verwerk je zoekwoord vooraan in de titel, zorg voor een aantrekkelijke titel en gebruik niet meer dan 60 tekens.
- URL – maak een korte en duidelijke url en verwerk hierin het zoekwoord. Een mooi voorbeeld is Tocomfy.nl/webdesign, kort en duidelijk.
- META omschrijving – zorg voor een aantrekkelijk stukje tekst dat het onderwerp introduceert, verwerk hierin het zoekwoord en gebruik maximaal 156 karakters.
Zorg ervoor dat je deze goed invult! Dit zorgt namelijk voor een betere vindbaarheid en mensen zullen sneller doorklikken naar je website als dit er goed uit ziet. Gebruik daarnaast de Yoast plug-in om te kunnen meten of je alles goed ingevuld hebt.
Linkbuilding
Linkbuilding is het verkrijgen van links die verwijzen naar jouw website. Oftewel andere websites die linken naar jouw website. Hiermee bouwt je website en/of specifieke pagina autoriteit op, doordat anderen ernaar linken.
Voor Google is dit een signaal dat je website een autoriteit is rondom het onderwerp waarover je communiceert. Let er wel op dat kwaliteit hierbij boven kwantiteit gaat. Dat wil zeggen dat je niet at random websites naar jou moet laten linken die niks met jou of je niche te maken hebben. Zorg voor kwalitatieve links en oprechte doorverwijzingen die te maken hebben met wat je doet.
Begin met het doorlinken vanuit je social media kanalen, Google Mijn Bedrijf en startpagina’s (overdrijf dit niet).
Met longtail zoekwoorden scoor je hoog in Google
Longtail zoekwoorden zijn veelal langere zoekwoorden/zinnen. Specifieke woorden hebben namelijk enorm veel concurrentie en een hoog zoekvolume. Echter word je door de hoeveelheid concurrentie niet snel gevonden op dit zoekwoord. Een longtail zoekwoord is een uitgebreide versie van hetzelfde zoekwoord. Hier wordt minder op gezocht en er is minder concurrentie. Het voordeel hiervan is dat je makkelijker hoog scoort en ook gerichte bezoekers krijgt.
Stel je hebt een bakkerij en je wilt graag online gevonden worden op bruidstaarten. Er wordt maandelijks 1k tot 10k keer per maand gezocht op “bruidstaart”. De concurrentie hierop is erg hoog, er zijn namelijk 900.000 zoekresultaten. Daarnaast zegt het woord bruidstaart nog niet veel over de intenties van de zoekopdracht. Staar je dus niet blind op het zoekvolume.
Als je vervolgens kijkt naar een longtail zoekopdracht zie je dat er minder concurrentie is. Je wilt graag lokaal gevonden worden met als doel dat mensen een bruidstaart bestellen. Probeer dan eens “Bruidstaart Amsterdam”. De kans dat je hierop hoog scoort is groter en de bezoekers zijn relevanter.
Domein en pagina autoriteit
Als je eenmaal lekker bezig bent met je SEO strategie zul je zien dat je DA (domein autoriteit) en PA (pagina autoriteit) gaan stijgen. Dit is een waarde die wordt toegekend aan je website en specifieke pagina’s op je website. Handige websites om je score te meten zijn MOZ en Ahrefs. Deze score is ook van invloed op het al dan niet hoger scoren dan je concurrentie. Het is dus zeker de moeite waard om in SEO te investeren en dit op te bouwen.
Dit samen noemen wij de SEO driehoek
Een goede SEO strategie zou in onze ogen moeten bestaan uit drie onderdelen:
- Content (blogs en landingspagina’s die relevant zijn en van hoge kwaliteit)
- Linkbuilding (pagina’s die naar jouw website verwijzen (externe links) en interne links)
- Techniek (schone code van je website, snelle laadtijd en gebruiksvriendelijk)
Het een kan niet zonder het ander, dus je zult op alle vlakken aandacht moeten besteden aan een goede SEO strategie.
Deel je artikel op social media
Deel je artikelen en pagina’s op social media. Op die manier kun je extra verkeer naar je website trekken en volgers opbouwen die graag jouw content lezen of je bedrijf volgen. Ook hier kun je een hele strategie op los laten, maar begin eerst gewoon met het delen van je content zodat de buitenwereld weet van je bestaan.
Handige tools voor gevorderden
In dit artikel hebben we natuurlijk al een aantal tools benoemd. Wat we hier nog graag aan toe willen voegen is de Chrome extensie van MOZ. Stel je wilt graag een blog schrijven over een bepaald onderwerp dan kun je in Google hiernaar zoeken. MOZ laat je vervolgens zien wat de DA en PA is van de pagina’s die hierop hoog scoren. Zo kun je zien hoe je concurrentie het doet en of de kans groot is dat je op termijn boven hen zal eindigen.
Is het gat te groot tussen jouw DA en PA en die van de concurrent en is de content ook nog eens super goed? Zoek dan even verder naar een ander onderwerp waar je kans om hoog te scoren in Google groter is.
Hulp nodig? 🙂
Wil je jouw SEO strategie graag uit handen geven of wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op.