7 tips voor YouTube

7 tips voor YouTube

YouTube is, op Google na, het grootste zoekplatform ter wereld. Dit betekent dat het belangrijk is voor jou alles zo goed mogelijk in te stellen en aan ta pakken, aangezien er enorm veel concurrentie is. In deze blogpost delen wij 7 tips voor YouTube, zodat je YouTube-kanaal beter gaat presteren door middel van YouTube SEO.

1. De kanaalnaam optimaliseren

De eerste tip van 7 tips voor YouTube SEO. Het klinkt misschien raar, maar ook je kanaalnaam kan geoptimaliseerd worden. YouTube leest namelijk alles, dus ook je kanaalnaam. Vaak wordt bij de kanaalnaam alleen de bedrijfsnaam vermeldt. Dit zegt in de meeste gevallen nog niet zo veel voor bezoekers die je bedrijf nog niet kennen. Het is dus goed om hier iets kenmerkends van jou aan toe te voegen.

Als voorbeeld nemen we even Tocomfy. Stel dat dit YouTube kanaal is bedoeld om mensen te leren hoe je een YouTube-kanaal kunt aanmaken en vervolgens kunt optimaliseren. Als de kanaalnaam alleen uit Tocomfy bestaat, dan zegt dat dus nog niet zo veel. In een goede kanaalnaam verwerk je waar het kanaal om gaat, achter de naam van je bedrijf. In dit geval is “Tocomfy – YouTube optimalisatie” een goede kanaalnaam. Op deze manier weet YouTube beter wat voor kanaal je hebt en is de kans groter dat jouw kanaal/video verschijnt bij mensen die zoeken op YouTube optimalisatie.

2. Het toevoegen van kanaal tags

Aan je YouTube-kanaal kun je ook tags toevoegen. Dit zorgt ervoor dat YouTube nog beter begrijpt wat voor soort content je maakt. In het geval van “Tocomfy – YouTube optimalisatie” adviseren wij om tags toe te voegen als “Hoe je YouTube kanaal beter te optimaliseren” of “Hoe kan ik mijn YouTube kanaal beter optimaliseren” of “De beste manier om mijn YouTube kanaal te optimaliseren”. Al deze tags zeggen eigenlijk hetzelfde, maar ze worden op een andere manier geschreven. Iedereen zoekt namelijk op een andere manier. Hierdoor is de kans groot dat je YouTube kanaal beter en vaker gevonden wordt door in te spelen op YouTube SEO.

3. De over-pagina verbeteren door YouTube SEO

De over-pagina is een pagina die kijkers kunnen zien als ze je kanaal bekijken. De over-pagina is bedoeld om een stukje te schrijven over je YouTube kanaal en daarmee kun je goed inspelen op YouTube SEO. Op deze pagina moet je dus je kijkers overtuigen om te abonneren op jouw kanaal en laten weten waarom jouw kanaal voor hen interessant is. En in de beschrijving is het slim om zoekwoorden te gebruiken waar je op gevonden wilt worden.

Hieronder hebben wij een voorbeeld gemaakt van een goede YouTube over-pagina:

Welkom op het kanaal Tocomfy hier helpen wij jou om te groeien op YouTube.

Abonneer voor:

YouTube vindbaarheid.
YouTube kanaal optimalisatie.
YouTube content optimalisatie.

En nog veel meer! Veel plezier met kijken.

4. Een banner toevoegen aan je kanaal

Nog één van de 7 tips voor YouTube is om een banner toe te voegen aan je kanaal. Een YouTube kanaal banner is het eerste wat je ziet als je op iemands YouTube kanaal terechtkomt. Het is dus erg belangrijk dat deze opvalt en duidelijk is. Het is goed om korte tekst in de banner te zetten, zoals op welke dag en hoe laat je uploadt, of in een paar woorden waar je YouTube kanaal voor staat. De banner moet opvallen, maar moet wel aansluiten op je YouTube-kanaal en je huisstijl. Als dat niet het geval is, dan ziet het er slordig uit.

Op de banner kun je links toevoegen naar bijvoorbeeld je website of je sociaal media kanalen, zoals Instagram, Facebook of LinkedIn. Op deze manier kun je de volgers van YouTube ook naar je social media kanalen leiden.

Hierbij kun je maximaal 5 links toevoegen, maar dat is eigenlijk al erg veel. Wij adviseren om ca. 3 links aan te houden, met 3 links is er namelijk niet te veel keus en wel een grote kans dat bezoekers klikken.

5. YouTube SEO door een beschrijving toe te voegen

De eerste twee zinnen van je beschrijving worden in het overzicht laten zien, net als je thumbnail. Het is dus erg belangrijk om je zoekwoorden in die eerste twee zinnen te verwerken. Hierin vermeld je dus wat je kijkers te zien krijgen en waar de video over gaat. Als je wil inspelen op YouTube SEO, is het dus goed om hiermee aan de slag te gaan.

Bijvoorbeeld als je meer kijkers op je YouTube-kanaal wilt, dan is het slim om een aantrekkelijke zin toe te voegen als “Krijg vandaag nog meer kijkers op YouTube door deze stappen te volgen”.

Daarnaast is het goed om playlist links te vermelden in je beschrijving. Zo kunnen kijkers gemakkelijk switchen naar een vergelijkbare video en is de kans groter dat ze meer van jouw video’s bekijken.

Ook affiliate links zijn een goede toevoeging in jouw beschrijving. Dit is een link naar bijvoorbeeld de camera of computer die je gebruikt en laat zien of een programma waarmee je werkt. Affiliate is een manier om inkomsten te genereren door middel van je YouTube video’s. Als je kijkers iets kopen via die link, dan krijg jij een percentage van het aankoopbedrag. Als je dit doet, vergeet dan niet om een disclaimer toe te voegen onderaan in de beschrijving waarin je vermeld dat je affiliate links gebruikt.

6. Het inzetten van hoofdstukken

Bij een YouTube video kun je hoofdstukken toevoegen. Dit is te zien in de balk onderaan je video en is erg handig voor je kijkers. Je hoeft namelijk niet meer de hele video te kijken, waardoor als je maar geïnteresseerd bent in één gedeelte, je erg gemakkelijk kunt doorspoelen. Soms lijkt het slim om geen hoofdstukken toe te voegen, omdat de duur van de video dan altijd wel erg lang wordt. Maar de meeste kijkers gaan dan naar een concurrent die wel hoofdstukken heeft toegevoegd, waardoor ze direct naar het gedeelte kunnen gaan dat zij nodig hebben. Dit is een punt op het gebied van YouTube SEO waar het erg slim is om op in te spelen. 

7. Playlists toevoegen en optimaliseren

De laatste van 7 tips voor YouTube. Er kunnen veel soorten playlists gemaakt worden op je kanaal. Het is slim om het op te delen in logische categorieën. Bijvoorbeeld: je hebt een kanaal over het verbeteren van YouTube kanalen. Een playlist ‘Vindbaarheid’ is dan een goed idee. De kijker kan zo gemakkelijk klikken op die playlist als deze hierin geïnteresseerd is. Kijkers willen vaak toch alleen de video’s zien die voor hun relevant zijn en dat is precies waar YouTube SEO om draait.

Daarnaast is het goed om populaire video’s in één playlist te plaatsen. Deze video’s doen het namelijk al erg goed en versterken elkaar daardoor. Deze playlist wordt automatisch geüpdatet door YouTube, dus daar hoef je zelf niet meer naar om te kijken.

Hulp nodig met YouTube SEO?

We hebben je zojuist een aantal tips gegeven over het verbeteren van jouw YouTube kanaal. Lijkt het je lastig om deze tips zelf toe te passen of wil je jouw YouTube-kanaal en video’s naar een nog hoger niveau tillen, neem dan contact met ons op. Wij staan altijd open voor een vrijblijvend gesprek en wij denken graag met jou mee hoe je SEO kunt implementeren op jouw YouTube kanaal. 

Veelgestelde vragen over YouTube SEO

YouTube is, na Google, het grootste zoekplatform ter wereld. Dit betekent dat het belangrijk is voor jou alles zo goed mogelijk in te stellen en aan te pakken, aangezien er enorm veel concurrentie is. Dit kun je doen door middel van YouTube SEO.  

Je kunt je YouTube kanaal op veel verschillende manieren optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan de naam, het toevoegen van kanaal tags of banner.

Daarnaast kun je ook de over-pagina verbeteren en een beschrijving toevoegen aan je video.

De laatste stap is het inzetten van hoofdstukken over verschillende onderwerpen of het toevoegen van playlists. Zo kun je je kijker precies bieden waar ze naar op zoek zijn. 

Facebook
LinkedIn
Wat je misschien ook interessant vindt