Wat is Google Analytics 4 en moet je hier iets mee doen?

Google Analitics 4

Eigenlijk ieder bedrijf heeft tegenwoordig wel een website. Maar wat belangrijker is dan je denkt is het meten van je websitebezoekers. Zo kun je erachter komen waar jouw bezoekers vandaan komen en welke pagina’s of producten het meeste bekeken worden. Hier kun jij vervolgens op inspelen. Google Analytics is hier de perfecte tool voor. Sinds kort is er een nieuwe versie gelanceerd, namelijk Google Analytics 4 (GA4). Heb jij de nieuwste versie al geïnstalleerd op jouw website? Zo niet, lees dan vooral verder. In deze blog laten wij je zien wat het is en hoe je het kan toevoegen. 

Rond 2019 heeft Google bekendgemaakt dat het tijd werd voor een nieuwe versie van Google Analytics. In 2020 is GA4 dan ook officieel gelanceerd door Google. Omdat deze nieuwe tool is ontwikkeld, wordt de oude versie, UA (Universal Analytics), vanaf juni 2023 niet meer ondersteund. Dit betekent dat iedereen vóór juni 2023 naar GA4 overstapt moet zijn. Doe je dit niet, dan komt er geen nieuwe data van je website meer binnen.

Het verschil tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics

Ben jij Universal Analytics gewend? Dan is het even schakelen aangezien de nieuwste versie totaal anders werkt. GA4 is in staat om veel meer in kaart te kunnen brengen dan de oude versie. Het nadeel hiervan is wel dat het veel lastiger in elkaar zit en niks op elkaar lijkt. Iemand die goed overweg kan met Universal Analytics gaat vrij weinig snappen van GA4, aangezien GA4 op een andere manier werkt. Google Analytics 4 wordt toegevoegd aan de website in combinatie met Google Tag Manager. Op deze manier houdt GA4 alles in de gaten op de website. Denk hierbij aan de hoeveelheid bezoekers, hoe vaak een product bezocht wordt of hoe vaak een product in het winkelmandje is gedaan! 

Het verschil tussen de twee programma’s is de manier van meten. Google Analytics 4 werkt op basis van gebeurtenissen en evenementen en UA werkt op basis van sessies en bezoekers, hierdoor ben je erg beperkt in het krijgen van specifieke data. GA4 maakt gebruik van datastreams, hierdoor kun je meerdere datastreams aan elkaar koppelen. Denk hierbij aan de data van de website en de mobiele app van je website. Ideaal om alles te kunnen meten, toch? 

Daarnaast is GA4 vernieuwend op het gebied van privacy. In de toekomst is het mogelijk om anonieme data te verzamelen zonder het gebruik van cookies. Zo kun je meer gegevens verzamelen en kun je met jouw bedrijf nog beter inspelen op de kansen en populaire pagina’s. 

Hoe voeg je Google Analytics 4 toe aan je website?

Om Google Analytics 4 goed te laten werken heb je Google Tag Manager nodig. Bij Universal Analytics had je dit niet per se nodig, dus let daar wel even op. Google Tag Manager is gratis en je kunt eenvoudig een account aanmaken. Als je al een Universal account hebt, kun je gemakkelijk een GA4 account aanmaken in je huidige Google Analytics account. De data die je verzameld hebt via UA kan echter niet overgezet worden naar je nieuwe account. Hiervoor moet je een back-up maken in Google Data Studio. 

Wil je zelf GA4 toevoegen aan je website? Dan is het wel zo handig dat je verstand hebt van WordPress plug-ins en HTML code. De website kan toegevoegd worden aan Google Tag Manager door de HTML 5 code toe te voegen aan de head en de body van de website of door een plug-in te gebruiken. Wij raden echter het gebruik van de plug-in af, aangezien de website door gebruik van veel plug-ins trager kan gaan werken. Met de HTML code heeft dit geen invloed op de snelheid van je website. 

Kom je er niet uit en heb je hulp nodig? Dan kunnen wij je helpen om GA4 te koppelen aan je website. Neem hiervoor contact met ons op en wij zorgen ervoor dat we je zo snel mogelijk helpen! 

Veelgestelde vragen over Google Analytics 4

Het grootste verschil tussen Google Analytics 4 (GA4) en Universal Analytics (UA) is dat GA4 werkt op basis van gebeurtenissen en evenementen. UA fungeert op basis van sessies en bezoekers. Hierdoor is het moeilijker om specifieke data te verkrijgen. GA4 maakt gebruik van datastreams, hierdoor kun je meerdere datastreams aan elkaar koppelen.

Om Google Analytics 4 goed te laten werken heb je Google Tag Manager nodig. Als je al een Universal Account hebt, moet je alleen een GA4 account aanmaken. Als je zelf Google Analytics 4 wil toevoegen aan je website, is het handig als je kennis hebt van WordPress plug-ins en HTML code. 

Jouw website kan toegevoegd worden aan Google Tag Manager door de HTML 5 code toe te voegen aan de head en de body van de website. Daarnaast kun je een plug-in gebruiken.

Facebook
LinkedIn
Wat je misschien ook interessant vindt