Dagelijks worden meer dan 3 miljoen YouTube video’s gekeken, alleen al in Nederland. Dit getal is al jaren met 20% aan het stijgen. Er worden dagelijks meer dan 300.000 video’s geüpload op YouTube. Dit betekent dat het kanaal populair is, maar ook dat je moet werken aan je vindbaarheid. Youtube is sinds een paar jaar opgenomen in de vindbaarheid van google, waardoor er veel zoekresultaten via Google komen. Een gouden kans dus om daar goed op in te spelen en dus beter gevonden te worden op YouTube. Wij leggen je uit hoe je dit kunt doen.
De juiste titel bedenken
Als je op YouTube door het overzicht scrollt, is de titel een belangrijke factor om door te klikken. Een goede titel moet dus wel voldoen aan bepaalde eisen. Een titel mag niet te lang, maar ook niet te kort zijn. Hij mag niet langer zijn dan 70 tekens, omdat hij dan niet meer volledig leesbaar is op mobiel. Hieronder zie je verschillende trends in het bedenken van de perfecte titel.
- Schrijf een titel op een vragende manier. Bijvoorbeeld:
- to Hoe word ik beter gevonden op YouTube?
- Je kunt ook gebruik maken van een opsommende titel waarbij de belangrijkste gebeurtenissen in de titel staan. Bijvoorbeeld: Met een goede titel, thumbnail en call-to-action scoor je beter in de SEO
- Een cliffhanger. Bijvoorbeeld: Hoe ik goed gevonden word op YouTube geloof je nooit!
Een titel moet niet alleen informatief zijn, maar ook ‘clickbait’ bevatten. Dit is een titel waardoor je de video wel móet zien. Vaak wordt er één onderdeel geselecteerd uit de video waarvan je van tevoren al weet dat veel mensen dit willen zien. Of er wordt een vraag gesteld die ervoor zorgt dat mensen klikken omdat ze dit niet willen missen. Het is wel belangrijk dat er een mooie balans tussen het informatieve gedeelte en de clickbait zit. Een titel die alleen informatief is doet het namelijk slechter dan een titel waarin clickbait verwerkt zit.
Een goede Thumbnail maken
Om beter gevonden te worden op Youtube is de thumbnail (de afbeelding die je ziet in het overzicht) nét zo belangrijk als de titel en samen zijn ze al goed voor 50% van hoe goed je video’s bekeken worden. Een thumbnail is je uithangbord tussen alle andere video’s. Dit betekent dat als je thumbnail niet opvalt tussen de andere video’s, dat je video automatisch niet opvalt, hoe goed je video ook is. Stel je maar eens voor. Je gaat winkelen en je ziet twee dezelfde winkels. De ene heeft een opvallend uithangbord en laat precies zien waar je naar op zoek bent. Bij de andere winkel kijk je moeilijk naar binnen en hangt er geen opvallend uithangbord. Je gaat dan natuurlijk bij de eerste winkel naar binnen. Dit geldt precies zo voor je thumbnail.
Bij het maken van een thumbnail is het goed om weinig of geen tekst te gebruiken. De tekst die je gebruikt moet opvallen en aanspreken, extra informatie geven die relevant is voor de titel of de titel anders te lang zou maken. Bijvoorbeeld bij de titel ‘Hoe ik goed gevonden word op YouTube geloof je nooit’ is het slim om in de thumbnail het aantal behaalde views te zetten, zodat mensen al het resultaat zien en je ze zo nieuwsgierig maakt om de video te bekijken.
Felle kleuren voor een goede thumbnail
Het gebruik maken van felle kleuren en andere kleuren dan de concurrent is een slimme zet. Soms komt dat misschien niet het mooiste uit, maar het zorgt er wel voor dat je opvalt. Centerparcs heeft bijvoorbeeld altijd groen in de thumbnail staan. Als jij de concurrent hiervan bent, dan is het interessant om een andere opvallende kleur te gebruiken, zodat je niet verward wordt met Centerparcs.
Daarnaast val je ook op als je jouw gezicht laat zien in je thumbnail. Dit zorgt voor een persoonlijke touch en mensen kunnen zich er dan sneller in verplaatsen.
Tags
Om beter gevonden te worden op Youtube kunnen tags niet ontbreken. Nu heb je dus een thumbnail ontworpen die meer opvalt dan die van de concurrent én heb je een pakkende titel. Nu moet je er alleen nog voor zorgen dat jouw video überhaupt als zoekresultaat tussen alle andere video’s komt te staan. Dit betekent dat je gebruik moet maken van de juiste tags. Je kan maximaal 500 woorden bij de tags gebruiken. Wij raden aan om ze dan ook alle 500 te gebruiken.
Om een idee te geven van welke tags interessant zijn voor jou, kun je kijken welke tags de concurrent gebruikt. Als er bijvoorbeeld veel concurrentie is op een onderwerp waar meerdere grote content creators hun tags op baseren, dan zou je ervoor kunnen kiezen om deze te kopiëren. Echter is dat hoogstwaarschijnlijk een verloren strijd. Daarom is het goed om te focussen op de tags die minder gebruikt worden, door de tags in het Nederlands te schrijven of op een onderwerp waar minder concurrentie op zit.
Doordat je veel tags kunt inzetten, is het goed om op veel specifieke onderwerpen de tags in te zetten. Iets dat bijvoorbeeld maar kort aan bod komt in je video kun je alsnog als een tag gebruiken, omdat de kans groot is dat de concurrentie dat niet als tag gebruikt. Op het moment dat je steeds hoger komt te staan op YouTube kun je meer algemene tags gaan gebruiken. Begin dus klein en groei dan naar steeds grotere, algemene tags. Op die manier kom je bij de beter bekeken video’s te staan en hier zijn dus ook de meeste kijkers te behalen.
De opbouw van de video
De opbouw van de video is belangrijker dan je denkt. Als je binnen 10 tot 15 seconden niet iets ziet dat jou aanspreekt, dan klik je vaak al weg. Het is dus belangrijk om vanaf het begin de aandacht van de kijker te winnen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een kort stukje uit de video vooraan te zetten, zodat je de kijkers extra nieuwsgierig maakt.
Een video die langer is dan 10 minuten heeft automatisch een betere plek in het algoritme van YouTube dan een video van 3 minuten. YouTube wil haar kijkers namelijk zo lang mogelijk op haar platform houden. Een video van 10 minuten die voor 3 minuten bekeken wordt (30% kijktijd) is dus altijd beter dan een video van 3 minuten die voor 1,5 minuut bekeken wordt (50% kijktijd). Dit betekent overigens niet dat je een video van 3 minuten moet oprekken naar 10 minuten, want dan wordt de boodschap wel erg langdradig en zijn de kijkers juist eerder afgehaakt. De video wordt dan juist weer lager in het algoritme geplaatst.
Het toevoegen van hoofdstukken is ook een goede optie, want dan kunnen kijkers die geïnteresseerd zijn in een specifiek onderdeel van je video direct naar dat gedeelte doorklikken. Zo komen ze dus meteen bij het onderdeel uit wat ze willen zien. Als mensen een hele video moeten gaan kijken of door de video heen moeten skippen om op het onder uit te komen wat ze willen zien zijn ze weg en gaan ze naar de concurrent die dat wel gebruikt.
Interactie in je video’s
Het is belangrijk om veel interactie in je video’s te hebben. Hierbij kun je denken aan vragen die je stelt en dat kijkers in de comments kunnen reageren. Wat ook vaak wordt gedaan, is vragen aan de kijkers of ze meer van dit soort video’s willen zien en of ze een like willen geven. Als je kijkers dat dan doen, is dat gunstig voor je video in het YouTube algoritme. Het enige nadeel hieraan is dat je geen invloed hebt op of ze het wel of niet willen doen.
Op het einde van je video raden we je aan om een ‘END screen’ te gebruiken. In dit scherm plaats je een abonneer knop en een playlist die gerelateerd is aan de video waar het over gaat. Bij bijvoorbeeld een ‘how to’ video kan je een ‘how to’ playlist toevoegen van meer van dat soort video’s die je gemaakt hebt over dat onderwerp. Daarnaast kun je ook nog een video toevoegen die gerelateerd is aan die video. Bijvoorbeeld een vervolg ervan, een deel 2 video, of iets wat na je huidige video komt. Het kan ook de nieuwst geüploade video zijn, zodat je daar maximale aandacht naartoe trekt.
Dus, hoe kun je beter gevonden worden op YouTube?
Beter gevonden worden op YouTube is makkelijk haalbaar met de stappen van hier boven. Zorg dus bij jouw video voor clickbait, een informatieve titel, opvallende thumbnail die anders is dat de rest en vervolgens met de juiste tags de video goed vindbaar maken op YouTube. Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op. Wij denken met je mee over de perfecte YouTube video!