De 5 marketing trends van 2024

Laptop en tablet met cijfers

Elk jaar verandert de wereld van marketing weer drastisch. Het is voor jou als bedrijf belangrijk om op de hoogte te blijven, zodat je nooit verrast wordt. Dit zijn de 5 marketing trends die jij in de gaten moet houden in 2024 en waar jij op in kan spelen om het meeste uit je bedrijf te halen.

Artificial Intelligence (AI)

AI is in 2022 zeer populair geworden toen chatgpt gelanceerd werd. Dit zette zich voort in 2023 met andere chatbots, AI voice generators en image generators, maar deze revolutie in online marketing is nog lang niet klaar. Met behulp van de integraties van chatbots en gepersonaliseerde marketing kun jij je bedrijf toekomst klaar maken. AI zal in 2024 alleen nog maar groter en sterker worden, ook zullen er meer AI integraties gepubliceerd worden als een AI design tool. De eerste conceptversies van deze programma’s zijn er al in de vorm van Adcreative.AI, maar dit zal zich nog verder uitbreiden.

Chatbots

AI chatbots komen steeds meer voor, maar dat gaat in 2024 nog veel belangrijker worden. Als je nu naar een website gaat dan popt er al vaak een melding op met: ‘stel je vragen aan de chatbot’. Ook klantenservice is voor een groot deel overgenomen door AI. Eerst ga je door een lang programma en als je probleem dan nog steeds niet opgelost is krijg je een medewerker te spreken. In 2024 zullen deze chatbots veel beter en minder omslachtig worden. Dat maakt dat jij het makkelijker kan implementeren op jouw website of kan gebruiken bij jouw klantenservice. Doordat AI slimmer wordt, begrijpt het beter wat de (potentiële) klanten bedoelen en kunnen ze met AI sneller geholpen worden dan een mens zou kunnen. Het zal nog wel hand in hand gaan met medewerkers op de klantenservice, want mensen vinden het fijner om met mensen om te gaan dan met AI. Dat gaat in de komende jaren niet veranderen.

Augmented reality (AR)

AR wordt al redelijk veel gebruikt in de wereld van marketing. Denk hierbij aan de AR applicatie van IKEA waar je het product dat je wilt kopen kan projecteren in de kamer om te zien of het past. Er is hier nog veel vooruitgang te boeken en daar wordt ook aan gewerkt. In 2024 en de jaren erna zullen deze applicaties nog veel sterker worden. Een goed voorbeeld hiervan is online kleren shoppen die je dan met behulp van AR kan passen. Of dit in 2024 mogelijk gaat zijn is niet zeker, maar aan de technologie wordt gewerkt. AR is niet voor elk bedrijf een goede tool om te gebruiken. Hoewel het voor een bedrijf als IKEA of H&M heel handig kan zijn, heb je hier niet veel aan als je geen fysieke producten verkoopt. 

User generated content (UGC)

Reviews, foto’s, video’s en social media posts gemaakt door consumenten zijn in de afgelopen jaren steeds belangrijker voor mensen geworden als ze kijken naar een product. Als iets aangeraden wordt door mensen die ze betrouwbaar vinden zijn ze veel eerder geneigd om zelf dat product ook aan te schaffen. In 2024 zal deze trend zich voortzetten en dat maakt dat het steeds belangrijker wordt om je als bedrijf goed te positioneren. Naast het feit dat UGC gezien wordt als social proof en mensen je eerder geloven als je reviews in orde zijn, kun je UGC ook gebruiken als ideeëngenerator voor jouw bedrijf. Door je consumenten een meer centrale rol te geven in het vormgeven van merken en producten versterk je de klant relatie en maak je gebruik van de creativiteit van je klanten. Door op deze manier te werk te gaan, verbind je meer met de klant terwijl je een belangrijk deel van het design uitbesteed. Een goed voorbeeld is de actie van Lays; ze hebben aan iedereen gevraagd om een nieuwe smaak te bedenken. Uit alle ideeën zijn er drie smaken gekozen en daar mochten de consumenten uiteindelijk uit kiezen. Dit heeft voor heel veel media aandacht gezorgd en heeft Lays als merk alleen maar sterker gemaakt.

Mobile first

Mobile first zal in 2024 een nog veel grotere rol gaan spelen. Sinds smartphones zijn geïntroduceerd wordt mobile first al steeds groter. In 2023 was het percentage bezoekers op hun telefoon al 68%, maar wat betekent dit nou echt? De meeste websites zijn gemaakt voor gebruik op een computer of laptop, dat maakt dat als je het op je telefoon opent dat het niet altijd goed eruit ziet. Daarnaast is het zo dat mobiele telefoons zwakkere processors hebben, wat maakt dat als je een grote website hebt met veel informatie dat de website langzaam laadt. Dit in combinatie kan ervoor zorgen dat de ervaring op websites minder goed is. Het is natuurlijk nog steeds belangrijk om je website geschikt te maken voor computers en laptops, maar telefoon wordt in 2024 steeds groter.

In 2024 zal de evolutie van AI, geavanceerde chatbots, AR, UGC en de mobile first benadering een grote impact hebben op de wereld van marketing. Deze trends openen nieuwe mogelijkheden voor gepersonaliseerde marketing, betere klantenservice en innovatieve productervaringen. Bedrijven die zich aanpassen aan deze veranderingen zullen niet alleen hun concurrentiepositie versterken, maar ook sterkere klantrelaties opbouwen. In een snel veranderend landschap zullen marketeers die deze trends begrijpen en omarmen succesvol blijven in 2024 en daarna.

Facebook
LinkedIn
Wat je misschien ook interessant vindt