Wellicht krijg je als ondernemer regelmatig de vraag of je doet aan zakelijk bloggen. Maar waarom zou je er als ondernemer veel tijd en moeite in steken als je geen idee hebt wat het oplevert? Wij krijgen dit vaak te horen van onze klanten. Daarom besteden wij in deze blogpost aandacht aan de voordelen van zakelijk bloggen. Zo kom je erachter waarom dit goed kan zijn voor je onderneming.
Verstand van zaken
Door het schrijven van een informatieve blog laat je zien dat jij de expert bent. In een blogpost kun je kennis delen waardoor de websitebezoeker ziet dat je je verdiept in de materie en dat jij verstand hebt van zaken. En mensen doen graag zaken met experts.
Wie zou jij liever inhuren? Een bedrijf met alleen contact informatie op hun website, of een bedrijf dat ook informatie/kennis deelt in de vorm van blogposts?
Een leuk weetje is dat blijkt dat de websites met een blog 67% meer leads genereren.
Betere online vindbaarheid
Wie wil er nou niet hoog scoren in Google? Als jij bovenaan staat in Google op een term die voor jou erg belangrijk is, dan zul je veel bezoekers op je website genereren. Door dus slim in te spelen op zoektermen die voor jou relevant zijn en antwoord te geven op bepaalde vragen die gesteld worden is de kans groot dat jij in de resultaten van Google verschijnt.
Je producten of diensten onder de aandacht brengen
Zoals we hierboven al duidelijk hebben gemaakt zorgt zakelijk bloggen ervoor dat er meer bezoekers op je website komen. Dit kan er ook voor zorgen dat de bezoekers doorklikken naar andere pagina’s op je website en dat ze jouw producten en/of diensten zien. Dat is natuurlijk super belangrijk voor jou als ondernemer.
Door dus een boeiend interview te schrijven, een klantcase uit te werken of tips en tricks te delen is de kans groot dat de bezoeker doorklikt op jouw website. Dit is iets wat ze zonder een blogpost waarschijnlijk nooit gedaan zouden hebben.
Tip: plaats een call-to-action (CTA) in je blogpost. Meestal wordt dit bij zakelijk bloggen gedaan onderaan de blogpost. Hierin vertel je kort iets over jouw bedrijf en wat je eventueel te bieden hebt op het onderwerp van de blogpost. Je kunt bijvoorbeeld ook doorlinken naar iets wat relevant is of naar je contactpagina. Kijk maar eens naar de laatste alinea van deze blogpost, daar hebben wij hetzelfde gedaan.
Je hebt er jarenlang baat bij
Als je denkt dat bloggen te veel tijd kost en niets oplevert, dan heb je het mis. Het is juist een investering voor op de lange termijn. Je zult merken dat je blogpost niet direct bezoekers krijgt en dat daar echt wel wat meer voor nodig is dan hem gewoon even online zetten. Als je ervoor zorgt dat de SEO van jouw blog goed is ingesteld, dan zul je langzaamaan hoger komen in Google en meer bezoekers genereren. Zo zul je zien dat je jaren nadat je jouw blogpost hebt geschreven je nog steeds bezoekers ontvangt via die link. Ideaal, toch?
Je wordt er zelf wijzer van
Als jij steeds weer een blogpost schrijft over een ander onderwerp, zul je je er ook eens in moeten verdiepen. Het kunnen natuurlijk ervaringen van je zijn of interviews die geen extra informatie nodig hebben, maar vaak wordt een blogpost ook versterkt met informatie uit bronnen. Denk aan wat cijfers die je verhaal versterken of een onderzoek waardoor jouw verhaal sterker wordt. Dit betekent dus dat je bij ieder onderwerp jezelf erin verdiept en alle feiten en argumenten op een rijtje zet voor jezelf.
Het is goedkoper dan adverteren
Wij horen vaak van onze klanten dat, zodra zij meer bezoekers of conversie op hun website willen, dat ze willen adverteren. Dit is inderdaad een logische gedachte, maar eigenlijk sla je nog een heel stuk over. En dat is het ‘gratis’ delen van informatie in de vorm van zakelijk bloggen. Zo kun je zonder geld uit te geven ook hoog verschijnen in Google en meer bezoekers krijgen.
Wat daarnaast een voordeel is van bloggen, is dat de mensen die op jouw blogpost terecht komen ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Dit is in ieder geval een grote kans. Als je gaat adverteren, dan laat je iets zien waar mensen waarschijnlijk helemaal niet naar op zoek zijn. Hierbij betaal je voor het aantal weergaven, kliks of conversie.
Wil je advies over hoe jij zakelijk bloggen kunt inzetten voor jouw bedrijf of weten wat wij voor je kunnen betekenen op dat gebied? Neem dan contact met ons op.